گل بامبو

 

 

 

 

 

بامبو که در زبان فارسی به نی خیزران مشهور است از گذشته های بسیار دور نیز در اشعار و متون ادبی کاربرد داشته است. امروزه این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی در بسیاری از شهرهای کشورمان به فروش می رسد.در اصل این گیاه در کشورهای شرق آسیا که رطوبت و گرمای کافی دارند رشد می کند مثل چین، ژاپن، تایلند و…

گرچه این گیاه در مراحل پایانی سال های عمر خود بسیار غول پیکر و چوبی می شود اما نمی توان به آن درخت گفت بلکه نوعی علف عظیم الجثه است.
فروشندگان بامبو این گیاه را گیاه شانس می دانند و برای ترغیب خریداران خواهند گفت که نگهداری این گیاه در منزل یا محل کار علاوه بر شکل جالب، شانس نیز خواهد آورد. البته برای اینکه این گیاه شانس آور باشد باید فرد باشد یعنی 1 عدد یا 3 عدد یا … زیرا یکی از آنها باید طاق(=تنها و مجرد) بماند تا با کسی که از او نگهداری می کند جفت شود. اینکه آیا یک گیاه می تواند برای انسان خوش شانسی بیاورد از نظر عقلی تایید نمی شود و خرافه به نظر می رسد.


انواع بامبو

بامبو انواع بسیار زیادی دارد. برای مثال این بامبویی که در بازار به فروش می رسد گونه ای از بامبو به نام لاکی بامبو (lucky bamboo) یعنی بامبوی شانس آور است که تفاوتهایی با بامبوی اصلی دارد. مثلا خود بامبو که در جنگل های شرق آسیا می روید می تواند تا ارتفاعی نزدیک به 40 متر (هم اندازه ساختمانی 13 طبقه !!!)


شرایط رشد بامبو
همان طور که گفته شد بامبو به طور طبیعی در مناطق گرم و مرطوب رشد می کند بنابراین برای نگهداری بامبو در منزل نیز نباید آن را در جای سرد مثلا رو به روی باد مستقیم کولر قرار داد. این گیاه در چند سال اول زندگی نیازی به خاک ندارد و در آب به خوبی ریشه کرده و رشد می کند. آب آن باید هر چهار روز تعویض شود و اگر در آب نسبتا سرد (از آب شیر سرد تر) قرار گیرد بهتر است. برخی برای رشد بهتر مکمل های غذایی به آب آن اضافه می کنند که اگر مقدار آن کم باشد مانعی ندارد اما در صورتی که به آب آن خیلی مواد محلول اضافه شود باعث پوسیدگی ریشه آن می شود.
اگر ریشه بامبوی شما دچار پوسیدگی شد نگران نباشید، آن را از قسمت سالم ببرید و در آب جدیدی قرار دهید در این صورت پس از چند روز مجددا ریشه ایجاد می شود. باید دقت کرد که ظرفی که بامبو را در آن نگهداری می کنید نباید خیلی پر آب باشد زیرا تا هر جایی که آب باشد روی ساقه ی بامبو ریشه ایجاد می شود.

قیمت این گیاه در شهرهای مختلف متفاوت است ولی متوسط آن شاخه ای بین 2 الی 4 هزار تومان است.
این گیاه به صورت عمده وارداتی است اما در برخی شهرهای شمالی ایران نیز قابل کشت است. اخیرا واردات این گیاه به کشور ممنوع شده است. این گیاه را می توان از طریق قلمه زدن نیز تکثیر کرد.

نحوه قلمه زدن لاکی بامبو

برای قلمه زدن لاکی بامبو باید آن را در حدود 4 بند از بالای ریشه به کمک یک تیغ تیز یا یک قیچی مخصوص گل بُرید در این حالت گیاه دو قسمت میشود: یک قسمت که ریشه دارد اما برگ ندارد و یک قسمت که برگ دارد اما ریشه ندارد. حال قسمتی که برگ دارد اما ریشه ندارد را داخل ظرف آب جدیدی قرار دهید در صورت مساعد بودن شرایط پس از چند روز ریشه های کوچکی در قسمتی از بامبو که در آب قرار دارد ظاهر خواهد شد. از طرفی بالای قسمت دیگری از گیاه که ریشه دارد ولی برگ ندارد را به وسیله چسب مخصوص گیاه بپوشانید. برگ های تازه روییده نیز در این قسمت پس از مدتی ظاهر خواهند شد.
 
 
 
برگرفته از:کلوب دات کام
  • 100%

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد